Najlepsze aplikacje logopedyczne do pracy z dziećmi 0-5 lat.

Ostatnio na rynku pojawiło się mnóstwo różnych aplikacji logopedycznych, reklamowanych oczywiście jako skuteczne, atrakcyjne, upraszczające pracę. Czy warto z nich korzystać? Jeśli tak to z jakich? Chciałabym rozpocząć ten wpis tak naprawdę zakończeniem, czyli: po prostu zapomnij o takich bzdurach jak aplikacje, bajki logopedyczne i inne takie, ale… jest pewien rodzaj faktycznie przydatnych multimedialnych pomocy logopedycznych o których być może nie pomyślisz. Niektóre aplikacje mogą być użyteczne i o nich opowiem ci za chwile, jednak pamiętaj, że dzieci w wieku przedszkolnym czy też młodsze zdecydowanie bardziej będą potrzebowały kontaktu z człowiekiem niż z ekranem, który ma tak naprawdę praktycznie same wady: może ograniczać rozwój mowy, powodować trudności z koncentracją naszego dziecka, z nauką, zaburzać kontakty społeczne.. Mimo tak “mocnego” początku artykułu, będę polecała niektóre aplikacje, dlatego, że to my, logopedzi i terapeuci możemy używać tych narzędzi jako swoje wsparcie, po prostu bez pokazywania ich dzieciom.

Kiedy i jak aplikacje logopedyczne mogą być przydatne?

Jednym z rodzajów ćwiczeń, do których sama wykorzystuje aplikacje jest identyfikacji (rozpoznawania) dźwięków. ABSOLUTNIE nie dajemy 3 latkowi ekranu z obrazkami zwierząt, żeby sobie naciskał, przeczytaj o szkodliwości wysokich technologii jakikolwiek artykuł NAUKOWY. A jak to zrobić? Zamiast dawać dziecku samodzielnie tablet do zabawy, możemy wykorzystać te aplikacje z naprawdę fajnymi dźwiękami, aby wspierały ćwiczenia słuchowe na przykład emitujemy z niej różne dźwięki, które dziecko musi rozpoznać, ale my mamy przygotowane np. figurki czy zdjęcia zwierząt, a dźwięki puszczamy właśnie z tej aplikacji. Dziecko nazywa je, wybiera, naśladuje i wtedy faktycznie może być to wartościowy dodatek do zajęć, jeśli dziecko nie widzi telefonu czy tabletu tylko słyszy dźwięk, a aplikacja po prostu nam w ten sposób pomaga. Kolejnym ćwiczeniem są wirtualne pianinka lub inne aplikacje muzyczne, które pozwalają na różnicowanie dźwięków. Właśnie dzięki nim pacjent może nauczyć się rozpoznawania na przykład wysokości dźwięków. Działa tu taka sama zasada, dziecko nie dotyka i nie widzi tego pianinka, służy ono tylko nam, do wydawania dźwięków i tak np. jako mobilny logopeda nie musimy wozić wielkiego pianina, a możemy wydać dźwięk wysoki czy niski, w tym czasie pacjent np. buduje z klocków wieże- gdy usłyszy wysoki dźwięk, dokłada wysokiego klocka, gdy niski dźwięk- niskiego.

Kolejną ciekawą aplikacją jest mouse timer. To aplikacja, która moim zdaniem powinna być stosowana jedynie w pracy ze starszymi dziećmi. Daje ona dziecku wyobrażenie czasu, który ma poświęcić na konkretne zadanie, po prostu go odmierza, ustawiamy czas np. 15 min i myszka zjada jabłka przez taki czas. Warto jednak stosować ją oszczędnie, dlatego, że nawet to, że dziecko wie, że jest gdzieś obok telefonu, może powodować jego rozproszenie, dlatego stosuje ją w wyjątkowych sytuacjach.

Dlaczego warto nie stosować pomocy multimedialnych, aplikacji?

Badania wyraźnie i bezsprzecznie pokazują, że dzieci, spędzające dużo czasu przed ekranami, mogą mieć między innymi wspomniane trudności z koncentracją z interakcjami społecznymi czy z rozwojem mowy. Ekran absolutnie nie jest w stanie w żaden sposób zastąpić emocji, naszej natychmiastowej reakcji na konkretne zachowanie dziecka i wielu innych. Jeśli chcesz zapoznać się z wieloma badaniami na ten temat polecam ci na początek książkę Manfreda Spitzera pt. „Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci”.

Podsumowanie

Aplikacje czy multimedialne pomoce logopedyczne mogą być użyteczne, ale tylko w przypadku, kiedy służą nam logopedom np. możemy coś z nich wydrukować czy włączyć sobie dźwięki. Szczególnie małe dzieci wymagają interakcji z nami, a nie z ekranem, aby odpowiednio rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne, językowe i wiele więcej. 

Dlatego zachęcam do nie szukania dobrych aplikacji czy programów, bo moim zdaniem takich nie ma, chyba, że takie, które są przeznaczone wyłącznie dla nas.

Czy ty też się z tym zgadzasz? A może masz inne zdanie?

Udostępnij ten artykuł

Inne artykuły warte przeczytania

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *